La Brujería de Cerco, llamada también Hedge-Craft o Hedge-Witchery está haciéndose popular en los últimos años graciasa los escritos (mayormente erróneos) de algunos autores de estilo neo-wiccano como Rae Beth o incluso Silver RavenWolf. Pero la verdad sobre este Arte antiguo no es la que estos autores nos muestran. La Brujería de Cerco no tiene nada que ver con la brujería de cocina, la brujería de jardín o las brujas solitarias que viven en cabañas perdidas a las afueras de las aldeas (incluso cuando tiene algunos puntos de éstos en su forma de ser).
La Hedge-Rider (la que Cabalga el Seto) es una bruja, sí, pero una muy especial que vive sobre el Cerco que separa los Mundos. La Bruja de Cerco tiene un pie en este mundo, este lado del Cerco, y otro en los Otros Mundos, el otro lado del Cerco. Y este Cerco o Seto es el punto que separa ambos lados.
Una Bruja de Cerco trabaja sola y en las fronteras de las aldeas, pero porque trata con la gente y con los espíritus, los muertos y los Dioses/Diosas. La que Cabalga el Seto tiene relaciones especiales con los espíritus de la tierra y la naturaleza, ayuda a los muertos con sus cuestiones en este mundo (o a los vivos con sus cuestiones con los muertos), y ayuda a todo el mundo en su conexión con los Dioses/Diosas y demás entidades espirituales.
Esto no es lo que algunos autores nos muestran en sus escritos, no es una bruja solitaria que prepara pociones o cocina o cura a la gente. No. La Brujería de Cerco tiene algunso puntos en común con las prácticas chamánicas, porque la Bruja de Cerco trabaja con las mismas cosas pero de un modo diferente, sí, es una practicante solitaria, sí, que vive en el reino fronterizo y ayuda de uno en uno en vez de a toda la comunidad; y tampoco tiene que pasar experiencias dolorosas o de muerte para convertirse en una.
I think kitchen witches can cook anything - in this day and age, many people (merely an observation) who are interested in more new-agey things tend also to be more ethical/health conscious, which might account for your vegetarian recipe findings, but imo, a kitchen witch would be more limited in his or her craft than a hedgewitch.
A hedgewitch and a kitchen witch both work in the kitchen cooking, but I think a hedgewitch does more outside of the kitchen, being outdoors, growing a garden etc.
“Both the Hedge and Kitchen Witches are hearth and home practitioners. These folks are no-nonsense, practice a green or nature-based spirituality, and, most importantly, they work natural magick in a practical way with the plants, supplies and tools that they hav on hand.
So, using a bit of the Hedge Witch’s practicality, let’s not get into such a lather about what the title means. Instead, let’s enjoy the wonderful, down-to-earth magick and natural enchantments the green practice of the Hedge Witch can share with us.” p. 117, Garden Witch’s Herbal by Ellen Dugan
Hedgewitches may refer themselves as a Gardenwitch, Greenwitch or Kitchenwitch because they will work a lot in cultivated fields, back yard gardens and farmsteads, but whereas a Gardenwitch, Greenwitch or Kitchenwitch may work mostly in her cultivated garden, a Hedgewitch often prefer time spent in the woods and other wild places, gathering herbs and such.
No se puede negar la influencia mutua de los Saami y los nórdicos, hay muchos dioses, mitos, etc que parecen compartidos por ambas culturas. Y aunque tampoco se puede negar que probablemente el chamanismo saami haya influido algo en el Seiðr, no hay que olvidar que el Seiðr no es chamanismo, engloba mucho más que eso, y por lo que yo he estado estudiando es más similar a la Brujería Tradicional Europea (no confundir con Wica Tradicional ni Brujería Moderna) que al chamanismo. En la Brujería Tradicional Europea se realiza básicamente casi todo el espectro de técnicas y trabajos que se realizan en Seiðr. Estaría muy vinculado con las völvas, las hagazussas, las "hedge-riders" -las "brujas de cerco" auténticas y no las que la Wicca Ecléctica ha creado, que son más bien brujas de jardín o de cocina. Las "brujas de cerco" se llaman así porque viven a medio camino entre este mundo y el Otro Mundo, se relacionan con los dioses y los espíritus de ambos lados del "cerco", y piden su ayuda para adivinación y otro tipo de trabajos.
Eso sí, también hay una base de chamanismo en toda la Brujería Tradicional (entendiendo la palabra "chamán" como aquel que se ayuda de los espíritus y los dioses para curar y hacer otro tipo de trabajos espirituales para la comunidad, aunque en origen era algo un poco distinto), no sólo en el Seiðr -o esa es mi opinión personal-, y no se puede negar que el chamanismo saami pudo ser la influencia que recibió la brujería nórdica en ese aspecto.
El sonajero
En las tradiciones chamánicas de todo el mundo encontramos herramientas que ayudan al chamán, hombre sabio u hombre medicina a realizar sus trabajos. Bien es sabido que la música y el ritmo, junto con la danza, son las grandes herramientas utilizadas, y las más sencillas. Se realizan en rituales con diferentes objetivos, a menudo con fines espirituales, en trabajos de trance y meditación. También podemos encontrarlas en trabajos mágicos, atrayendo e invocando el poder mediante el canto y el baile en grupo.
El sonajero o maraca es uno de estos útiles y algunas brujas y brujos del Cerco pueden llegar a disponer de su poder.
Como expresa Harmonia Saille en su libro Hedge Riding, el sonajero puede utilizarse para llamar y evocar a los espíritus guías y familiares para que acudan en nuestro viaje al saltar el seto. Una vez todo dispuesto y antes de iniciar el vuelo, con actitud honesta y respetuosa podemos agitar el instrumento, sin miedo y con buenos propósitos. Pedir la guía y protección de ellos en el Otro Mundo; o si aún no hemos dado con ellos reclamar su aparición, como practicantes que nos iniciamos en este sendero.
Otra aplicación es acompañar el sonido del pandero que evoca el trance, el sonido llamado "drumming" en inglés, que significa sonido de tambores. Acompañarlo en diferente tono o en el mismo sujetando la baqueta y el sonajero en la misma mano si el trabajo es en solitario. Crear el ritmo natural y espontáneamente. A las Hadas les encanta.
Existen sonajeros elaborados con diversos materiales. Algunos son calabazas secas y talladas con semillas también dentro. Otros consisten en grandes semillas secas y abiertas atadas al mango o simples cajas de madera rellenas en forma de huevo.
Cerco: cercado, aro, valla, verja, barda, lindero, marco, muro, muralla, monte bajo, pared o tapia que circunda y protege una propiedad; puede tratarse de un seto natural, seto vivo, cerco vivo o cerco de plantas a base de árboles (abeto, agave, aliso, cedro, ciprés, chopo, fresno*, quejigo, roble, sauce, tejo) y arbustos de aromáticas (durillo, jara, lantana, laurel, lavanda, mahonia, mirto, pitosporo, romero, rosa, santolina, tomillo).
* El nombre del género “Fraxinus” proviene del griego “phraxis” (seto, cercado) ya que el fresno era utilizado también en la construcción de cercos.
http://www.ideasafines.com.ar/palabras-relacionadas-acci%C3%B3n1.php?palabra=acci%F3n.+1. (PARED.1.)
P.S. A delightful.magical.otherwordly flower I found out today: Foxglove (Digitalis purpurea)
Otherworld/Spiritual world/Faery realm/Elphame (País de las Hadas, las Fae) ( and/or an Underworld?)
Persephone or Proserpina: Goddess of Spring and Queen of the Underworld (and/or the Otherworld?) Psychopomp.
Arianrhod
The boar you see may be the sow, associated with cerridwen x A boar or a pig is a fantastic elemental guardian. Tough, strong fearless but also nurturing. A friend of mine grew up in a fertility coven in the south of england, the pig/boar are much revered and very sacred x (MoonsCrafts, October 21, 2013)
Yeees! Pigs are such special animals... I stopped eating meat one year ago, when I watched a video about cruelty and misery in the industrial farms... and heard those creatures crying in utter despair! :'( They were fully aware of their fatal destiny. Pigs are capable of emotions like three-year-old children are. They can be as good pets as dogs are. The emotional life of the (other) animals is as rich as ignored.
I knew about the boar/sow being the sacred animal of Cerridwen hihi x
Today I've been studying about hedgewitchery, since it is the kind of witch I feel I am. Circe the pharmakis (witch, sorceress) came again to my mind, for she has a ring (hedge) of alder trees surrounding the mythical island where she now dwells x
The Cauldron of Cerridwen
Cerridwen is the Welsh goddess of grain and prophecy, generally perceived as a dark crone goddess. The cauldron she guards is the cauldron of Otherworld inspiration and divine knowledge. - The Way of the Hedge Witch: Rituals and Spells for Hearth and Home by Arin Murphy-Hiscock
Here we see Cerridwen as a goddess of the Otherworld/Underworld. Cerridwen’s name links her to the pearl imagery associated to the Otherworld in the Celtic lore: cerru (cauldron) and wen (white). One of the attributes of Cerridwen’s cauldron is to restore life to the dead (life-dead-rebirth: vegetation goddess, like Persephone or Proserpina), which is a central theme of Underworld deities in the Mystery Tradition of Witchcraft. It is noteworthy that Cerridwen sometimes appears in Celtic tales as a Witch or faery woman. – p.97-97, Witchcraft: A Mystery Tradition, by Raven Grimassi.
Cerridwen, the Celtic Goddess of Witchcraft and the Underworld, also known as the Otherworld. She is the Keeper of the Cauldron of the Underworld.
Circe/Medea/Hecate
The three most famous ancient witches in classical mythology-Medea, Circe and Hecate-could contact the otherworld/underworld and call down the moon from the sky with their chanting. They were considered witch goddesses, and their magic combined heaven, earth and the underworld. Circe is a witch who will assist those she favours, she will offer them guidance and enlightenment. Circe, in the Odyssey, helps Odysseus in his quest to contact the spirits of the dead (p. 72, Witchcraft: A Mystery Tradition, by Raven Grimassi).
Proserpina, an Underworld goddess among the ancient Romans, is often depicted riding a dolphin (like Venus) that escorts souls into the netherworld (a limbo where they have to wait, layered between the earth and the underworld). - p. 24, Witchcraft: A Mystery Tradition, by Raven Grimassi.
Ancient Pagan lore maintains strong connection between water and the Underworld, particularly in the form of wells, springs, ponds, lakes and rivers. – p.25, Witchcraft: A Mystery Tradition, by Raven Grimassi.
Water was held especially sacred to the Celts, a symbol of life and nurture and a source of wisdom, intuition, and magic. Water was the vehicle for rebirth and reincarnation and the domain of the gods and goddesses of healing. Lakes, streams, rivers, and wells were all considered entrances to the Otherworld.
Brigid, as a goddess of healing and hearth fire, forge, smithcraft (wordsmith, a poet’s “fire in the head”) and housecraft (home and hearth witchery or domestic witchcraft), and therefore, associated to the alder tree spirit, is the guardian of wells and springs (Brighid’s Well at Kildare Abbey). She is in charge of Fire as well as Water. Water is sacred to her. Brigid’s Cauldron blends the energies of fire and water. The fire beneath the cauldron that bubbles, nourishes and heals.
Cauldron of Brigid
The Irish goddess Brigid (paralleled by Brid in Scotland and Brigantia in Britain, among others) is sometimes said to possess or carry a cauldron. This is a logical development from the extant Brigid myths, for not only is Brigid a goddess of inspiration, but she is a goddess of healing, associated with wells and water, and a goddess of fire and smithcraft. The cauldron is a water symbol, and is closely associated with fire for its connection to hearth and home, and also smithcraft, the method by which cauldrons are made.
Brigid is a goddess of three aspects, or alternately, three separate goddesses each called Brigid governing the realms of healing, poetry and smithcraft. The smith aspect is known as Begoibne, which means “woman of the smithy”. Begoibne was said to have a smithy under Croghan Hill in Ireland, where, among other things, she forged cauldrons, wherein the future was stored.
Like wells, cauldrons are connections to the Otherworld, a place of mysticism, the dead, enlightenment, and a realm of the divine, whence come inspiration and divine healing. –
The Way of the Hedge Witch: Rituals and Spells for Hearth and Home by Arin Murphy-Hiscock
The Cauldron, viewed as the Vessel of Transformation, became a symbol of the women’s inner Mystery Tradition. - p.26, Witchcraft: A Mystery Tradition, by Raven Grimassi.
The Underworld p.23, Witchcraft: A Mystery Tradition, by Raven Grimassi.
In European lore, trees (alder tree) stood as both doorways to hidden realms of mystery (Otherworld) and as guardians to the entrance.
*** image p.29, p.26, Witchcraft: A Mystery Tradition, by Raven Grimassi.
The sacred tree is rooted in the Underworld, which is shown divided into the realms of the Faery and the Land of the Dead.
Foxes_Foxes live in family groups while they are young. Adults live alone or in pairs. Foxes do not live in packs like wolves do. Foxes live in dens during the winter. The den may be underground, in caves, tucked away among rock crevices, or in hollow logs, tree holes or an abandoned rabbit burrow.
El Otro Mundo, el Mundo de los Espíritus, Elphame.
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